Wees vooral blij met jezelf

De definitie van uit je comfort zone stappen is rijp voor een nieuwe definitie.

Zoals we het begrip nu hanteren is, als volgt: Uit je comfort zone is iets doen wat je normaalgesproken niet snel zou doen.

Dus wanneer ik dit volg, dan heb ik in 2015 iets uitzonderlijks gedaan, namelijk het theater ingaan en op het podium staan, zonder enige, relevante theaterachtergrond.

Een paar jaar ervoor, bracht ik mijn eerste boek uit, zonder een studie of bijvoorbeeld journalistieke schrijvers’ervaring.

Mijn conclusie is dat ik deze dingen eigenlijk heel normaal heb gevonden, omdat het  volledig bij mij past. Het kost me nauwelijks energie, kracht en het voelt als heel natuurlijk. Het is wie ik graag wil zijn en alle bewegingen en ervaringen zijn nodig geweest om me te geleiden naar datgene waar ik me heel senang voel.

Het leidt bij mij tot de stelling, dat ik eigenlijk een groot deel van mijn leven al buiten mijn comfort zone heb bewogen, wat heel veel kracht, energie heeft gekost en ook onnatuurlijk gedrag. Ik hoef niet te abseilen, bungee jumpen, of andere lichaam onvriendelijke inspanningen te ondergaan. Ik heb mijn lichaam en geest allang genoeg geteisterd met onnatuurlijk gedrag en het zogenaamd verleggen van mijn grenzen.

Het meenemen van mijn gitaar tijdens mijn workshops en trainingen vond ik in het begin, heel spannend. Het gevoel wordt altijd beantwoord, door de deelnemers met vaak hetzelfde grapje: “Gaan we zingen vandaag?” Ik ben gewend aan de vragende blikken en nú vinden anderen het bijzonder.

Dus eigenwijs als ik ben, preek ik net als mijn vader, die dominee was en bezing ik, net als mijn lieve moeder, als leidster van het kerkkoor nog maar één liedje, namelijk:

Zoek liever naar jezelf in plaats van uit je comfort zone te stappen, waarschijnlijk kom je dan eerder waar je wil zijn, dan ik.

 

Hoe ik het heb gedaan?

  1. Verliefd worden op een vrouw, omdat quote: “Verliefde mensen gedragen zich zoals ze zouden moeten zijn”
  2. De relatie met de dame in kwestie is over en heb ik verwerkt door er een boek over te schrijven, wat volgend jaar rond Valentijnsdag zal verschijnen. Met andere woorden in plaats van er van ‘weg te gaan’, wat ik al die 48 jaar ervoor deed, ben ik het verlies ‘aangegaan’.
  3. Leren ‘wachten’ (let op! Niet afwachten). Ik besteed veel aandacht aan mezelf. Dat wil zeggen: gezond eten, goede balans bewaken tussen werk en rusten, sporten, lezen, wandelen en ik accepteer ook de moeilijke momenten in mijn leven. Zorgt ervoor dat je bewustwording toeneemt.
  4. De stilte, leegte, en daarmee de onrust ervaar ik nog wel eens als onplezierig, maar dat mag. Wanneer je (zoals ik) gewend bent om alleen maar te rennen en te vliegen, om niet te hoeven voelen, dan kan ik niet verwachten dat ik ineens de knop om kan zetten. Het zorgt dat je scherp bent op de momenten dat het moet.
  5. Wees lief voor jezelf. Besteed aandacht aan waar je al je hele leven in uitblinkt. Niet qua werk, maar in datgene wat je als mens, geen of nauwelijks moeite kost. Ik ben een meester in het onthouden van de negatieve gebeurtenissen en valkuilen en met mij, merk ik, heel veel anderen. Wees trots op je kwaliteiten én je valkuilen!